Antreprenoriat · June 18, 2021

PFA sau SRL?

Text de Oana Pastrama

Cea mai des intalnita intrebare atunci cand vine vorba despre a incepe un business este: care este forma juridica pe care o voi aplica? PFA sau SRL?

Ei bine, pentru a lua decizia corecta trebuie sa va cunoasteti foarte bine viitorul business si, de asemenea, sa va puteti estima foarte bine veniturile. 

Pentru a va fi mai usor sa va decideti, mai jos gasiti principalele diferente dintre cele doua tipuri de forme de organizare, precum si avantajele si dezavantajele fiecareia dintre ele:

PFA (Persoana Fizica Autorizata)
Fondatorul unui PFA este intotdeauna o singura persoana
Pot fi desfasurate doar activitati pentru care fondatorul are diploma de calificare
In general taxele la stat sunt mai mari decat la un SRL
Contabilitatea este simpla si cu minima informare poate fi tinuta de fondator
Se depun mai putine declaratii decat la SRL
Se scot bani usor dintr-un PFA
La PFA exista 2 regimuri fiscale:
1. Sistem real – taxele ajung intre 30-42% din profit.
2. Norma de venit – se plateste o suma fixa catre bugetul de stat, suma cuprinsa intre 400-900 lei/luna in functie de activitatea desfasurata si locatia sediului PFA-ului. Norma de venit este avantajoasa in unele domenii, mai ales cele de servicii (cum ar fi domeniul IT) in care profitul e mare. Este mult mai avantajos sa achitati o suma fixa decat un procent din venituri.
SRL (Societate cu Raspundere Limitata)
Fondatorii unui SRL pot fi maxim 50 de persoane – asociati si administratori
Pentru sistemul de impozitare micro cifra de afaceri trebuie sa fie sub 1.000.000 de euro, calculata la cursul de schimb de la inchiderea exercitiului financiar precedent, respectiv la 31.12.2020. Acest curs a fost de 4.8694 lei/euro, prin urmare plafonul este de 4.869.400 lei.
In cadrul unui SRL pot fi desfasurate orice tip de activitati fara sa se ceara la dosar diplome de calificare (cu rare exceptii; exemplu: societatile de expertiza contabila)
Din punct de vedere al taxelor, un SRL inregistrat la ANAF ca microintreprindere este, la momentul actual, cel mai avantajos tip de societate din punct de vedere fiscal.
Contabilitatea este foarte complexa si aveti nevoie de serviciile unui contabil
Se depun multe declaratii 
Daca doriti sa beneficiati de banii incasati in societate trebuie sa platiti impozit pe dividente – 5% din suma pe care o luati din firma
La SRL exista tot 2 regimuri fiscale:
1. Microintreprindere – taxele sunt cuprinse intre 1-3% din venit astfel:
1% pentru microintreprinderile care au unul sau mai multi salariati; Salariatul este acea persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga. Se accepta si situatiile in care microintreprinderile: au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi; au incheiate contracte de administrare sau mandat, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata (2.300 lei pentru 2021).
3% pentru microintreprinderile care nu au salariati. Aici trebuie sa tineti cont de cateva reguli: Daca, in cursul unui trimestru, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica in mod corespunzator, avand in vedere numarul de salariati existent la sfarsitul ultimei luni a trimestrului respectiv. Pentru microintreprinderile care au un salariat si care aplica cota de impozitare de 1%, al carui raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in acelasi trimestru este angajat un nou salariat. Noul salariat trebuie angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni. Pentru microintreprinderile care nu au salariati, in situatia in care se angajeaza un salariat, in scopul modificarii cotelor de impozitare, noul salariat trebuie angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni. Pentru stabilirea numarului de salariati se iau in considerare si contractele individuale de munca/conventiile individuale de munca, incheiate potrivit legilor speciale, precum si contractele suspendate, potrivit legii.
2. Impozit pe profit – platiti 16% din profit

Sfat! Inainte de a va decide, discutati cu o persoana calificata, cu un contabil, pentru a va sfatui, documentat, ce forma de organizare sa alegeti. 

Cu o experienta in domeniul financiar-contabil de peste 16 ani, Oana Pastrama ne ofera expertiza ei in domeniu fiind primul contributor BusinessMom. Oana este expert contabil membru CECCAR, doctor in domeniul stiintelor economice, inspector resurse umane, profesor contabilitate si autor a numeroase lucrari de specialitate. Cititi mai multe despre experienta profesionala a Oanei in interviul pe care ni l-a acordat: BusinessMom: Oana Pastrama – Business&Accounting Solutions.

Servicii de contabilitate, consultanta juridica si traduceri: office@solutiicontabile.ro 0720.071.301