Cu o formare profesionala si o vasta experienta in vanzari, Adi Piciu a intrat pe piata imobiliara in anul 2014. Astfel a descoperit o mare pasiune pentru imobiliare si de atunci imbina viata de familie cu cea profesionala, ca antreprenor si fondator al firmei Winner Imob.
Va invit sa cititi primul interviu BusinessDad si sa descoperiti informatii pretioase despre domeniul imobiliar, dar mai ales despre experienta profesionala si de parinte a unui tata dedicat ambelor aspecte ale vietii sale.
Povesteste-mi despre business-ul tau.
Business-ul, vazut ca o modalitate de castig, s-a conturat in mintea mea inca de mic copil. Provin dintr-o familie de negustori, de oameni a caror ocupatie principala a fost tocmai conducerea micii afaceri de familie din domeniul comertului. Asadar, privind din aceasta perspectiva, pot spune ca am mostenit “talentul de business” de la parintii mei, mai exact de la mama mea. O data cu trecerea anilor, am realizat ca pentru a fi implinit cu tine insuti, trebuie sa iti alegi singur calea ce iti poate aduce satisfactia lucrului bine facut. Si pentru ca mi-a placut dintotdeauna sa lucrez cu oamenii, dar fiind si o fire agitata (in sensul ca imi place sa vad eu insumi despre ce este vorba, imi place sa relationez cu oamenii, sa dau sfaturi) am decis sa imi incerc norocul in domeniul imobiliar – domeniu care m-a pasionat dintotdeauna. Practic, in prezent, conduc propria-mi agentie imobiliara, o agentie micuta insa, consider eu, capabila sa deserveasca cele mai diferite categorii de clienti. De ce spun asta? Pentru ca portofoliul meu de clienti este unul care cuprinde atat persoane fizice cat si persoane juridice, iar imobilele pe care le administrez se refera atat la imobile rezidentiale cat si la spatii comerciale. Ceea ce am vrut sa fac dedicandu-ma acestui business a fost sa aduc conceptul de “agent imobiliar” la un alt nivel, in sensul ca, in acest moment, pe langa administrarea, listarea imobilelor pe site-urile de specialitate, am in responsabilitate relatia proprietarilor cu Asociatiile de Locatari si pentru unii clienti, chiar administrez si plata chiriilor si mentenanta respectivelor imobile. Mi-am propus sa am intotdeauna o relatie amicala, distinsa, onesta, transparenta cu fiecare dintre clientii mei astfel incat sa ii ajut sa isi indeplineasca un vis, nu neaparat sa cumpere o proprietate.
Ce este un broker imobiliar?
In Romania diferenta dintre cele doua concepte, la modul in care ele sunt percepute de oameni, nu este una notabila ci mai degraba una legata strict de “denumire”. Insa, daca privim la definitiile lor, principala diferenta este aceea ca un agent imobiliar detine calificari in acest domeniu, pe cand un broker imobiliar i se va subordona.
Cum alegem un agent imobiliar?
Alegerea unui agent imobiliar depinde, in primul rand, de exigentele clientului. Majoritatea clientilor aleg agentul mobiliar avand la baza recomandarile cunoscutilor (cel mai des), zona in care agentul actioneaza, precum si experienta acestuia, experienta care poate fi vizualizata cel mai mult si cel mai bine, in zilele noastre, in Social Media.
Ce inseamna pentru tine sa ai propriul business?
Domeniul imobiliar are, fata de celelalte domenii, un inamic, si anume,”timpul”. De ce spun “timpul”? Pentru ca este nevoie de timp, de organizare temeinica pentru a putea onora toate solicitarile clientilor. Iar clientii, asa cum bine stii, sunt dintre cei mai variati: de la persoane care stiu exact ce vor, la persoane carora trebuie sa le explic totul de la A la Z. Pentru toate acestea este nevoie de mult timp, rabdare, intelegere, comunicare. Paradoxal, orice antreprenor vazut din afara, pare cel mai liber si fericit om din lume. Nu! Nu este asa! Din contra: atunci cand lucrezi pe cont propriu trebuie sa ai o sustinere enorma si constanta din partea familiei, trebuie sa fii inteles, acceptat si validat ca om, ca tata si ca sot, intrucat programul de lucru este unul variabil. In fapt….cand esti antreprenor…nu ai program fix, mai ales in domeniul imobiliar cand tranzactiile nu pot fi programate ci, mai degraba, “castigate”.
Care a fost cea mai dificila perioada la inceput de drum, in antreprenoriat?
Cea mai dificila perioada la inceputul drumului meu in antreprenoriat a fost…chiar inceputul in acest domeniu – domeniul imobiliar. Desi antreprenoriatul nu imi era strain, intrucat anterior am condus si o societate de distributie produse de curatenie, faptul ca am schimbat domeniul a insemnat un nou inceput cu totul diferit de ceea ce facusem inainte, un domeniu cu alte provocari, alte dificultati, ale semne de intrebare pe care aveam sa le cunosc cu fiecare zi care trecea. Stim cu totii ca orice noua provocare vine la pachet cu un set de intrebari de tipul “cum fac aici?”, “cum imi construiesc portofoliul de clienti?”, “cum pot fi vizibil in acest domeniu?”. Tuturor acestor intrebari a trebuit sa le gasesc raspunsul eu insumi, intrucat nu au fost prea multi doritori in a impartasi din experienta lor. Asadar, daca ar fi sa ma intorc in timp, da, a fost un inceput dificil, este in continuare un domeniu dificil ca orice domeniu in care produsul cu care lucrezi este “omul” si probabil asa se va mentine – oamenii nu se schimba niciodata, doar isi schimba atitudinea.
Cum gasim locatia ideala pentru un business?
Locatia ideala tine, in primul rand, de tipul de business. O firma mare de IT isi va cauta o locatie care sa corespunda cerintelor IT (infrastructura, acces usor la mijloace de transport pentru angajati) pe cand o societate mica, de productie produse artizanale, de exemplu, isi va cauta o locatie departe de traficul intens, intr-o zona linistita. Insa, mai este un aspect pe care antreprenorii il omit la alegerea sediului propriei societati: propria rezonanta cu spatiul inchiriat. Da, poate parea destul de complicat de inteles acest lucru, insa majoritatea antreprenorilor omit sa “simta”. Personal, am, zic eu, bunul obicei de a intreba clientii cum rezoneaza cu viitoarea locatie, cum li se pare raportul stare de bine/pret chirie. Acestea sunt niste aspecte foarte importante, care conteaza foarte mult in acest domeniu. Practic, pe langa activitatea mea obisnuita, merg si spre consilierea clientilor.
Care este trend-ul pietei imobiliare pentru firme?
Piata imobiliara in acest moment cunoaste o ascensiune nefondata. Practic, ne aflam in plina pandemie, insa preturile imobilelor sunt in crestere tocmai datorita sistemului bancar si programelor acestora (Prima Casa). Realitatea este undeva la mijloc si pentru a trage o concluzie fondata ar trebui sa efectuam o analiza amanuntita pe tipuri de imobile si zone.
Cum te-a schimbat momentul in care ai devenit tata?
Meseria de “tata” a venit la pachet cu o serie de intrebari, de temeri, dar si de bucurii. Daca pana atunci totul mergea in linie dreapta, o data cu venirea pe lume a fiicei mele, Karla, lucrurile au devenit mult mai serioase, responsabile si au capatat un alt sens. Nu mai era vorba doar despre mine. Trebuia sa ma gandesc de 2 ori la orice actiune, trebuia sa gandesc in perspectiva si sa tin cont si de nevoile ei. Practic, schimbarea mea s-a produs in bine, pentru ca am devenit mai echilibrat, dar a avut si o parte mai putin buna, intrucat am ocupat fruntasul loc 2 in propria-mi viata – lucru pe care nu il recomand nimanui. Ca ceilalti sa fie bine, mai intai tu cu tine trebuie sa fii bine.
Cum reusesti sa impaci viata de parinte cu viata profesionala?
Aici este un adevarat montagne russe. Antreprenoriatul imi ofera posibilitatea de a fi langa fiica mea atunci cand are nevoie, insa, in acelasi timp trebuie sa am o organizare foarte riguroasa a activitatii mele. Clientii au nevoile lor si automat, trebuie sa fiu acolo pentru ei. Cred ca reusesc, in marea majoritate a timpului, sa gasesc un echilibru intre cele doua cu toate ca de multe ori ajung, chiar, la epuizare.
Vorbeste-mi putin despre cea mai mare teama a ta, cand vine vorba despre copilul tau.
Fiind vorba despre o fata, automat, ca si tata, am o multitudine de temeri incepand de la punctul 0 al viitoarei sale cariere si pana la viitoarea sa familie. Lumea s-a schimbat extraordinar de mult in ultimii ani, iar in prezent, ne confruntam cu o lipsa acuta a valorilor. Incerc sa ii insuflu respectul de sine, respectul fata de oamenii din jurul ei, dorinta de a progresa, de a fi multumita de ea si de viata ei. Daca aceste valori si le va insusi si va tine cont de ele ma declar un parinte care si-a facut datoria.
Care a fost sau este cea mai mare dificultate in a fi un businessdad? Cum ii faci fata?
Aici revenim la una din intrebarile de mai sus. Cea mai mare dificultate in a fi un “businessdad” este si cel mai mare inamic – timpul! Si nu cred ca este vorba numai despre mine aici. Majoritatea parintilor antreprenori se confrunta cu aceeasi dificultate. Inca o data, nu vorbim despre o organizare defectuoasa ci despre faptul ca, sunt momente, in care responsabilitatile se intrepatrund unele cu celelalte si dau senzatia ca te afli in dificultate. Dar nu am frustari in acest sens, desi recunosc aceasta dificultate. Incerc, cu rabdare, sa ii fac fata si sa nu ma opresc din ceea ce mi-am propus sa fac.
Cea mai buna lectie invatata de cand esti si tata si antreprenor?
Cea mai buna lectie invatata ca antreprenor: in ciuda tuturor responsabilitatilor, dificultatilor, sunt o persoana organizata si, pana in acest moment, nu am dezamagit niciun client. Asadar, oricat ai fi de ocupat, nu iti poti permite sa dezamagesti!
Cea mai buna lectie invatata ca si tata: asteptarile parintilor nu trebuie sa fie proiectate asupra copiilor. Ei au propria viata, iar noi, ca parinti, nu ii putem decat ghida nu si obliga in a face alegeri conforme cu dorintele noastre.
Un sfat pe care l-ai da cititorilor BusinessMom care isi doresc sa devina antreprenori?
Sfatul meu pentru toti cititorii tai: aveti incredere in propriile forte si bazati-va pe intuitie – niciodata nu veti da gres!